Είσοδος Είσοδος για Ιδιώτες Είσοδος για Επιχειρήσεις

Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις: Logistics (Φεβρουάριος 2017)

22/2/2017 - Μελέτες & Αναλύσεις

Κλαδικές Αναλύσεις; --Έρευνα Συγκυρίας Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

Logistics: Ένας κλάδος με υψηλή δυναμική που μπορεί να ξεκλειδώσει με θεσμικές μεταρρυθμίσεις

Ανθεκτικές αποδείχθηκαν οι επιχειρήσεις χερσαίων υπηρεσιών διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) κατά τη διάρκεια της κρίσης, ανεβάζοντας τη συνεισφορά τους στο ελληνικό ΑΕΠ στο 2,9% το 2016 από 2,5% το 2008 και εμφανίζοντας σημάδια σύγκλισης με τα ευρωπαϊκά δεδομένα (3,4% του ΑΕΠ). Η νέα μελέτη που συνέταξε η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας εστιάζει στον εντοπισμό των κινητήριων δυνάμεων που έχουν τεθεί σε λειτουργία - κυρίως από τις επενδύσεις της COSCO και την ανάπτυξη δικτύων από εταιρείες logistics (4PL) - αλλά και των παραγόντων που φρενάρουν την ανάπτυξη του κλάδου (κυρίως εμπόδια θεσμικής φύσης). Βασικό συμπέρασμα της ανάλυσης είναι η ισχυρή ανάπτυξη που αναμένεται να έχει ο κλάδος την επόμενη πενταετία.

Η θετική μακροοικονομική εικόνα του κλάδου των χερσαίων logistics επιβεβαιώνεται από την έρευνα πεδίου της ΕΤΕ σε δείγμα 1.200 ΜμΕ. Σύμφωνα με τα ευρήματα αυτής, ο κλάδος αυτός υπερέχει του λοιπού εταιρικού τομέα σε όλους τους κρίσιμους δείκτες (ζήτηση, εξωστρέφεια, απασχόληση), αξιοποιώντας ως βασική κινητήριο δύναμη τις τεχνολογικές εξελίξεις. Ωστόσο, αυτή η συνολικά θετική εικόνα κρύβει έντονες ανομοιογένειες καθώς

  • οι μεσαίες επιχειρήσεις ξεχωρίζουν έντονα έναντι των μικρών σε όρους βασικών λειτουργικών μεγεθών (όπως πωλήσεις και επενδύσεις) και αριθμοδεικτών (απόδοση ενεργητικού και επίπεδο μόχλευσης)
  • σε επίπεδο επιμέρους τομέων δραστηριότητας βελτίωση σε όρους όγκου και ποιότητας υπηρεσιών παρουσίασε ο τομέας διαχείρισης φορτίων, ενώ  η μεταφορά φορτίων δέχθηκε ισχυρή πίεση από τη συσταλτική συγκυρία ζήτησης καθώς και την ιδιάζουσα διαρθρωτική κατάσταση του κλάδου. Συγκεκριμένα, το κλειστό μέχρι πρότινος επάγγελμα των ιδιοκτητών φορτηγών ΔΧ οδήγησε στη δημιουργία ενός μεγάλου στόλου παλιών και σχετικά μικρών φορτηγών ΙΧ - με την Ελλάδα να ξεχωρίζει ως η ευρωπαϊκή χώρα με τη χαμηλότερη διείσδυση των εξειδικευμένων επιχειρήσεων logistics στον τομέα της χερσαίας μεταφοράς φορτίων (21% των φορτίων έναντι 70% στην ΕΕ).

 

Εστιάζοντας στη μελλοντική προοπτική του κλάδου, η δυναμική του διατηρείται σε υψηλές ταχύτητες. Συγκεκριμένα, η ζήτηση για τις υπηρεσίες του κλάδου αναμένεται να αυξηθεί κατά 30%-40% κατά την επόμενη πενταετία (βάσει της πρόθεσης αυξημένου outsourcing), με ακόμα μεγαλύτερη επίδραση αν καλυφθεί το σημαντικό κενό ενημέρωσης. Παράλληλα, . αναμένεται ευνοϊκή επίδραση  από μια σειρά εξωγενών παραγόντων που θα λειτουργήσουν ως επιταχυντές για τον κλάδο κατά την επόμενη πενταετία – κυρίως η συμμετοχή σε ευρύτερα δίκτυα 4PL και η αναβαθμισμένη παρουσία της COSCO. Η ερευνά μας ανέδειξε το θεσμικό πλαίσιο ως παράμετρο-κλειδί για να απελευθερωθεί η δυνητική ανάπτυξη του κλάδου, καθώς το 40% του τομέα δηλώνει ότι το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του κλάδου συνεχίζει να δρα ανασχετικά ενώ ως σημαντική ευκαιρία για το μέλλον ξεχωρίζει η περαιτέρω απελευθέρωση των οδικών μεταφορών.